Click pentru a te abona

“Nu sunt bani!” Răspunsul invariabil din partea Ministerului Muncii pentru îngrijitorii persoanelor vârstice și a asistenților personali care au lucrat non-stop

242 Shares

*”Atât în perioada stării de urgență cât și pe perioada stării de alertă ne confruntăm cu emiterea de acte normative incomplete, necoerente, contradictorii, ceea ce face de cele mai multe ori imposibilă aplicarea lor și, mai grav, risc major de eroare.

 Avalanșa de cereri ale îngrijitorilor persoanelor vârstnice și a asistenților personali atât către DAPS Tulcea, cât și către toate SPAS-urile din România, ne pune în situația de a nu ști ce să răspundem și cum se aplică Legea nr. 82/2020.  S-au trimis adrese pentru clarificarea acestor aspect către Ministerul Muncii, dar răspunsuri nu avem decât verbale – Nu sunt fonduri financiare.Nu sunt bani! Nu înțelegem dacă nu este  susținere financiară, de ce se mai emit astfel de acte normative? ”

În condițiile în care,  bugetele locale sunt supraîncarcate, nefiind asigurate surse de finanțare de la bugetul de stat pentru niciun tip de serviciu social, furnizarea serviciilor sociale care reprezintă de fapt un sprijin acordat celui aflat în nevoie și totodată o obligație stabilită printr-un cadru legislativ, dincolo de obligația umană și morală, singura variantă viabilă este reprezentată de asigurarea din bugetul de stat a fondurilor necesare pentru plata stimulentului de risc sau identificarea programelor operaționale în care astfel de situații sunt eligibile ca și cheltuieli.

La nivelul Direcției de Asistență și Protecție Socială Tulcea (serviciilor publice de asistență socială) s-au asigurat servicii de asistență și îngrijire la domiciliu pentru persoanele vârstnice dependente de către îngrijitorul persoanei vârstnice, pentru persoanele încadrate în gradul grav de handicap serviciile au fost asigurate de asistentul personal și de asemenea pe perioada stării de urgență s-au asigurat servicii de identificare, monitorizare si servicii de suport pentru categoriile de persoane vulnerabile de către alte categorii de personal precum asistenți medicali, psihologi, inspectori de specialitate.

Activitatea s-a desfășurat neîntrerupt atât în perioada stării de urgență cât și în perioada de alertă, în condițiile în care multe alte organizații atât publice cât și private și-au restrans activitatea.

Este cunoscut faptul că în domeniul asistenței sociale, activitatea este de regulă foarte complexă, cu o cazuistica diversă, care necesită o multitudine de soluții la nevoile identificate, activitate care în perioada stării de urgență s-a amplificat pe direcția identificării, monitorizării, asigurării de servicii de sprijin și suport, fapt pentru care asistența socială ”nu și-a închis porțile”, mai mult în această perioadă pe lângă activitatea curentă sarcinile și respnsabilitățile personalului implicat direct în activitatea de sprijin/îngrijire a crescut considerabil.

Din păcate, până în prezent  niciunul dintre angajații sistemului public de asistență socială nu a beneficiat de acest stimulent de risc, cu atât mai mult cu cât nu este foarte clară sursa de finanțare, în cadrul legislativ nefiind menționat niciodată „serviciul public de asistență socială” ceea ce conduce la inechitate și, mai mult la o formă de discriminare față de personalul care activează în domeniul asistenței sociale în sectorul public.

Și nu este un unic exemplu această situație, respectiv stabilirea acordării unor drepturi bănești printr-un act normativ, însă fără ca personalul îndreptățit să poată intra în posesia recompenselor financiare.

Ordonanța de Urgență nr. 82/2020 prevede acordarea unui stimulent de risc în suma fixă de 1.150 lei brut pentru angajaţii centrelor rezidenţiale de îngrijire şi asistenţă a persoanelor vârstnice, centrelor rezidenţiale pentru copii şi adulţi, cu şi fără dizabilităţi, precum şi pentru angajaţii centrelor rezidenţiale destinate altor categorii vulnerabile, publice şi private care au fost izolați preventiv la locul de muncă pe perioada stării de urgenţă.

Art. 1 alin. (5) Ordonanța de Urgență nr. 82/2020 stipulează faptul că stimulentul de risc se plăteşte din fondul de salarii al furnizorului de servicii sociale, iar sumele necesare plăţii stimulentului de risc se asigură de la bugetul de stat, prin bugetul Ministerului Muncii şi Protecţiei Sociale, respectiv transferuri către bugetele locale pentru furnizorii de servicii sociale publice şi transferuri către furnizorii de servicii sociale private. Din păcate, deși s-au efectuat demersurile pentru obținerea drepturilor bănești, respectiv solicitarea de alocare a fondurilor însoţită de lista nominală a personalului şi numărul de zile de izolare la locul de muncă efectuate, nici până în prezent sumele reprezentând stimulentul de risc nu au ajuns în posesia personalului care a fost obligat să stea 14 zile în carantină la locul de muncă și la ieșirea din centru alte 14 zile în izolare la domiciliu.

Atât în perioada stării de urgență cât și pe perioada stării de alertă ne confruntăm cu emiterea de acte normative incomplete, necoerente, contradictorii, ceea ce face de cele mai multe ori imposibilă aplicarea lor și, mai grav, risc major de eroare.

 Avalanșa de cereri ale îngrijitorilor persoanelor vârstnice și a asistenților personali atât către DAPS Tulcea, cât și către toate SPAS-urile din România, ne pune în situația de a nu ști ce să răspundem și cum se aplică Legea nr. 82/2020.  S-au trimis adrese pentru clarificarea acestor aspect către Ministerul Muncii, dar răspunsuri nu avem decât verbale – Nu sunt fonduri financiare.Nu sunt bani! Nu înțelegem dacă nu este  susținere financiară, de ce se mai emit astfel de acte normative? ”

Direcției de Asistență și Protecție Socială Tulcea

Director Ștefana Zibileanu

CONFIDENȚIALITATEA DATELOR DVS. Dobrogeanews păstrează datele dvs. personale în baza sa de date de comunicare. În absența unui consimțământ specific din partea dvs., Dobrogeanews nu vă poate trimite știri electronice. Dacă doriți să primiți astfel de știri, puteți solicita acest lucru în mod direct introducând adresa de e-mail la care vrei să primeşti ŞTIREA atunci când se întâmplă. ÎN FELUL ACESTA VĂ EXPRIMAȚI ACORDUL SA PRIMIȚI ȘTIRI ELECTRONICE DE LA DOBROGEANEWS

Îmi place

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

Publicitate Dobrogeanews.ro

Datorită ofertei flexibile de promovare pe site-ul nostru, afacerea dumneavoastră va beneficia de o campanie de publicitate perfect adaptată cerinţelor specifice, pieţei ţintă şi bugetului de promovare disponibil.

Astfel, puteţi alege:

- formatul de reclamă potrivit;
- poziţionarea reclamei dumneavoastră: în site (toate
paginile sau numai anumite pagini);

Reduceri:

In funcţie de volumul de publicitate contractat, există mai multe niveluri de reduceri aplicabile.

Pentru detalii, nu ezitaţi să ne contactaţi folosind adresa de E-mail: redactia@dobrogeanews.ro
sau dobrogeanews@gmail.com