Conecteaza-te pe Twitter

Poduri de gheață pe Dunăre.Apelul disperat al companiilor: navigația pe Dunăre este la mâna destinului

*Ruperea necontrolata a acestui baraj de gheata și eliberarea în aval a unui volum extrem de mare de apă într-un interval de timp extrem de scurt, poate avea ca și consecință, pe lângă inundațiile catastrofale, producerea de pagube prin deteriorarea construcțiilor hidrotehnice, dar si riscul de scufundare al navelor și ambarcațiunilor aflate acum prinse în gheață, ceea ce ar duce la pierderea încărcăturii (a mărfurilor de la bord), si potențial de contaminare a apelor Dunării cu aceasta marfă, ca și combustibilul și materialele aflate la bordul navelor. 

Perseus-01

APEL/Către, – MINISTERUL TRANSPORTURILOR – INSPECTORATUL GENERAL PENTRU SITUAȚII DE URGENTA – ADMINISTRATIA FLUVIALA A DUNĂRll DE JOS R.A. – COMANDAMENTUL DE ACTIUNE ÎMPOTRIVA GHEȚll PE DUNARE – ADMINISTRATIA CANALELOR NAVIGABILE – NATIONAL COMPANY „MARITIME PORTS ADMINISTRATION” S.A. CONSTANTA – TOATE PĂRȚILE INTERESATE

Spre știință Președinția României. În atenția: domnului Klaus Werner IOHANNIS, Președintele României Guvernului României. În atenția: domnului, Prim-ministru

Fluviul Dunărea, respectiv partea românească, are o lungime de 1075 km de la Bazias unde fluviul întră în țară și până la Sulina, destinat navigației fluviale internaționale din care sectorul Sulina-Brăila în lungime de 170 km este accesat și de nave maritime. Reglementarea navigației și administrarea căii navigabile de pe Dunăre, se face în conformitate cu Convenția despre regimul navigației pe Dunăre, semnată la Belgrad la 18 august 1948 și a Hotărârii nr. 492/2003 privind organizarea şi funcționarea Regiei Autonome Administraţia Fluvială a Dunării de Jos Galaţi. Astfel România, conform Convenției și angajamentului luat prin înființarea Regiei Autonome Administrația Fluvială a Dunării de Jos Galaţi, este obligată să asigure navigabilitate pe tot parcursul anului, așa cum este prevazut in art. 3 din Convenție, art.5 din HG 492/203 și a art.6 alin 2. lit. s. din Regulamentul de organizare si funcționare al AFDJ. Pentru ducerea la îndeplinire a obligațiilor asumate AFDJ Galați primește alocații bugetare fiind obligată să întreprindă toate acțiunile necesare asigurării navigației în regim permanent.

În vederea realizării acestor obligații AFDJ poate apela la dotările proprii sau la agenți economici care dețin utilajele necesare. In acest sens AFDJ-ul ar trebuii să fie dotată cu nave proprii și utilaje necesare intervenției în caz de gheață ( spărgătoare ) sau apa mică ( dragi ), astfel încât să poată asigura condiții de navigație permanente indiferent de anotimp și de condițiile hidro-meteo.

Menționam că AFDJ a avut în planul de investiții înainte de 1989 două împingătoare de 2400HP fiecare, multifuncționale și cu specializare pentru spargerea gheții ( adică aveau prova întărită și un sistem de vibrații), construcția lor a început în Șantierul Naval Tulcea și datorita faptului că nu au mai fost alocate fonduri pentru finalizarea investiției, navele au ajuns la fier vechi ( în anul 2003-2004 ), una din ele era în proporție de 90% gata.

În prezent, navigația pe Dunăre este la mâna destinului în funcție de adâncimile existente pe Dunăre în special în perioadele secetoase sau de temperaturi foarte scăzute din timpul iernii când Dunărea este  îngheață și se blochează definitiv, ceea ce implică prejudicii foarte mari companiilor ce desfășoară activitate economică legată de Dunăre (transport naval, manipulări, exporturi/tranzitări mărfuri, transport maritim, agenturare nave etc.).

Dorim să vă informăm că în data de 10.01.2017 a fost emis avizul Nr. 7 de către AFDJ ce interzice navigația pe sectorul KM 1075 – KM 175, astfel toată activitatea companiilor din acest sector economic a fost oprită. Operatorii economici afectați de aceasta interdicție au înțeles necesitatea opririi activității, pentru a permite administrației căii navigabile, AFDJ RA Galați, să intervină și să descongestioneze apele Dunării de ghețuri și să preîntâmpine formarea de baraje. Însă în continuare sunt căi navigabile blocate.

Pe Sectorul Dunării fluviale, mai jos de portul Călărași (sector exclusiv sub jurisdicția României) după KM 375 aval, s-a format un pod de gheată foarte periculos, ce a condus la blocarea efectivă a navigației și creșterea pericolului de inundații în amonte de acest blocaj. Însă în amonte de zona de blocaj (podul de gheata) navigația se poate desfășura în condiții acceptabile pe riscul armatorului și cu avize de navigabilitate pentru fiecare navă în parte. De la data interzicerii navigației, AFDJ, ca singura structura de stat cu responsabilități în acest sens NU a intervenit în nici un fel, NU a întreprins nici o acțiune concretă pentru spargerea podurilor de gheata create si asigurarea liberei navigații. La data redactării acestui Apel, pe mai multe sectoare ale Dunării s-au format poduri de gheata: Moldova Noua – Orsova, km 448 – Oltenita si cel mai periculos, cel din zona Călărași, către Bala Borcea.

Ruperea necontrolata a acestui baraj de gheata și eliberarea în aval a unui volum extrem de mare de apă într-un interval de timp extrem de scurt, poate avea ca și consecință, pe lângă inundațiile catastrofale, producerea de pagube prin deteriorarea construcțiilor hidrotehnice, dar si riscul de scufundare al navelor și ambarcațiunilor aflate acum prinse în gheață, ceea ce ar duce la pierderea încărcăturii (a mărfurilor de la bord), si potențial de contaminare a apelor Dunării cu aceasta marfă, ca și combustibilul și materialele aflate la bordul navelor. Nu în ultimul rând, sunt puse în pericol vieți omenești, atât cele ale persoanelor ambarcate pe navele aflate în pericol, dar si al celor aflați în calea apelor. Soluția imediată este spargerea blocajului/barajului existent si asigurarea unei curgeri fluente a Dunării astfel încât sloiurile de gheață să nu se poată acumula și compacta. Un exemplu concludent este modul în care Ungaria își respectă obligațiile internaționale fiind dotată cu două spărgătoare de gheață, pentru menținerea cursului navigabil. Față de această situație vă solicităm să interveniți de urgență pentru deblocarea navigației pe Dunăre folosind toate posibilitățile inclusiv în angajarea de nave de la companii private, care să permită spargerea gheții pe Dunăre.

Semnalul de alarmă pe care îl tragem se datorează potențialului imens al Dunării, o cale navigabilă care asigură transportul a sute de milioane de tone de mărfuri și pasageri, legând portul Constanța de principalele porturi de pe Dunăre și Rhine. Vă solicităm să finalizați proiectele de regularizare a Dunării în condițiile în care Uniunea Europeana a prevăzut pentru această activitate peste 300 Milioane euro.

Acest apel are în vedere şi pierderile comerciale datorate imposibilității de a finaliza contractele de transport pe Dunăre ca urmare a blocajului creat de podul de gheață.

Alte Solicitări pentru Guvernul României – Inițierea unui dialog permanent pe baza unor măsuri/nevoi imediate în Strategia Dunării unde România si Austria sunt lideri de proiect. – Susținerea AFDJ pentru achiziționarea a cel puțin două spărgătoare de gheață fluviale desemnate exclusiv pentru Dunărea fluvială si echipament de dragaj pentru asigurarea de adâncimi minime. – Certificatele de Forță Majoră gratuite, respectiv introducerea în codul Fiscal a principiului Forței Majore în relația cu Statul pentru companiile ce își desfășoară activitatea în acest sector economic legat de Dunăre. – Sistemul de Taxare în porturile de pe Dunăre, tranzitare Canal Dunare-Marea Neagră și în portul Constanta să fie aplicabile pe tonă transportată și nu pe tonă capacitate pentru toate unitățile fluviale. – Reducerea taxelor de tranzitare Canal Dunare-Marea Neagră cu 50% pentru ar oferi un avantaj portului Constanta, altfel traficul de marfă să crească. – Revizuirea legislației din domeniului transportului naval în sensul stimulării traficului pe Dunăre și în porturile de pe Dunăre și Constanța, în concordanță cu legislația și practica europeană. Asigurarea de navigabilitate pe Dunăre conduce la descongestionarea Traficului Rutier, știut fiind că un convoi fluvial cu 4 barje care transportă 7000 to net înlocuiește 280 camioane de capacitate de 25 to net cu implicațiile economice privind realizarea unei infrastructuri adecvate costisitoare și poluante.

Semnaturi 1

CONFIDENȚIALITATEA DATELOR DVS. Dobrogeanews păstrează datele dvs. personale în baza sa de date de comunicare. În absența unui consimțământ specific din partea dvs., Dobrogeanews nu vă poate trimite știri electronice. Dacă doriți să primiți astfel de știri, puteți solicita acest lucru în mod direct introducând adresa de e-mail la care vrei să primeşti ŞTIREA atunci când se întâmplă. ÎN FELUL ACESTA VĂ EXPRIMAȚI ACORDUL SA PRIMIȚI ȘTIRI ELECTRONICE DE LA DOBROGEANEWS

Distribuie articolul

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.