Conecteaza-te pe Twitter

“Nu mai trimiteți pacienții să cumpere medicamente atunci când ele sunt în spital !”

*Apel la deontologia profesională din partea unui specialist care a crescut în sistemul medical tulcean

Ce este mai important decât sănătatea noastră?! Sănătatea familiei nostre mai ales atunci când vorbim despre copii sau despre bătrâni. Apelulul unui farmacist-specialist, la deontologia profesională a tuturor celor care-și desfășoară activitatea în sistemul de sănătate a apărut în mod firesc, într-un  moment în care a primit pe o rețea de socializare relatarea plină de peripeții nedorite ale unei mămici care a ajuns la urgențe cu micuțul bolnav, care tușea și voma, avea febră, iar mămica era destul de speriată:

“Am ajuns la Urgențe și apoi la pediatrie. Dar…stupoare…nu aveau medicamente…NU AVEAU! Aveau doar ser fiziologic, glucoză, seringi…și gentamicină! Ce minunat! Mi s-a dat o listă întreagă de medicamente pe care trebuia să le cumpar de la farmacie…mi-am zis ,,frate, asta e, copilul să fie bine!,,…și am cumpărat: ampicilină, fenobarbital 200mg/2ml, metoclopramid, hidrocortizon hemusuccinat, no-spa injectabil…și asta numai în prima seară! (…) La ora unu și un sfert noaptea am anunțat (personalul de gardă) că s-a terminat perfuzia și că, copilul a făcut febră și mi-au spus să-i dau nurofen. Dimineață am fost mutată în alt salon și am mai cumpărat câteva medicamente pentru că în spital nu existau!…Am stat trei nopți în spital cu copilul. Bani pe medicamente am dat la greu, în condițiile în care mă așteptam ca în spital să găsesc măcar ,,banala,, ampicilină sau măcar ,,banalul,, nurofen…sau…măcar ,,banalul,, recipient de recoltat pipi…”(mărturie a mamei copilului bolnav) Farmacie-Spital

Zegheru Mădălina, Farmacist șef Farmacia nr.1 – Spitalul Județean de Urgență Tulcea

“Este un obicei în Spitalul Județean de Urgențe Tulcea să trimiți pacientul să cumpere medicamente. Trebuie să vă spun că nu mai pot să aud pretextul mult prea uzitat și de cele mai multe ori neadevărat, cum că :”medicamentele prescrise nu sunt în farmacia spitalului”. M-am săturat de replici de genul acesta. În mod evident se poate întâmpla să nu fie (pentru foarte scurt timp) unul sau două medicamente, dar în ultima vreme s-a întâmplat rar, extrem de rar. Și chiar dacă nu au fost în Farmacia nr. 1, au fost în Farmacia nr. 2 a spitalului. Sau au fost în aparatul secției. Sau în aparatul altei secții. Și nu era nici o problemă să se facă urgent un transfer.
Adevărul este altul și se referă la lipsă de bunsimț. Sau de professionalism. Sau de nepăsare. Și o spun asumându-mi consecințele. Și spun lucrul acesta chiar dacă mâine voi fi taxată.
Nesimțirea îngroapă acest spital. Nesimțirea bagă mâna în buzunarul pacienților. Nesimțirea omoară oameni.
Parte dintre medicamentele pe care doamna a fost trimisă să le cumpere existau în farmacia spitalului. Altă parte exista în apartul secției. Ca medicație de urgență. Asta le este destinația. Iar celelalte medicamente existau în diferite aparate, pe diferite secții. Era o chestiune de câteva minute să se transfere. Dar era și o chestiune de responsabilitate și de bun simt.
Tatăl meu a muncit toată viața în acest spital. Și a murit în acest spital. De la el am învățat că pacientul este mai presus decât orice. Tot el mi-a spus mereu: “Dacă nu-ți alegi profesia asta din vocație, pasiune și compasiune, atunci este mai bines să pleci din sistem. Să alegi să faci altceva. Aici este vorba despre viață și moarte.” Și eu aș adăuga acum că trebuie să ne opunem mai mult decât oricând încercărilor unora de a transforma profesia asta (atât de nobilă și de onorantă) în… șpăgăreală și superficialitate!
Medicamente au fost. Tone de hidrocortizon hemisuccinat! Și no-spa, și metoclopramid. Nu era nici o problemă să substitui pentru o urgență ampicilina cu amoxicilina. Iar fenobarbital există stocat în alte aparate. Fenobarbitalul acela nu era o urgența în diagnosticul de internare.
Le spun pacienților de câte ori am ocazia să nu mai accepte biletele scrise cu care sunt trimiți la farmaciile din colț ca să își cumpere medicamentele de care au nevoie în spital. Pacienții trebuie să știe că au dreptul să coboare la farmacia spitalului și să ceară informații. În ultimul timp mă caută tot mai mulți. Oameni buni, învățați să vă aparați drepturile! Câtă vreme stă în puterea mea să fac ceva, voi merge pana în pânzele albe. Să fac ce-i drept pentru toți oamenii care se confruntă cu această problemă în Spitalul de Urgență Tulcea. Trebuie doar să am cunoștință despre astfel de cazuri.
Acum nu pot decât să supun atenției subiecte de acest gen Consiliului Medical. Și să solicit demararea unei anchete din partea Comisiei de Etică. La urma urmei nu-mi doresc decât să se schimbe (în bine) lucrurile chiar dacă îi deranjez pe mulți. Dar nici nu pot sta cu mâinile încrucișate a neputință. Pentru că îmi pasă.
Nu e drept ce se întamplă. Și dacă stăm toți și ne văicărim, nu vom schimba nimic, niciodată.”

CONFIDENȚIALITATEA DATELOR DVS. Dobrogeanews păstrează datele dvs. personale în baza sa de date de comunicare. În absența unui consimțământ specific din partea dvs., Dobrogeanews nu vă poate trimite știri electronice. Dacă doriți să primiți astfel de știri, puteți solicita acest lucru în mod direct introducând adresa de e-mail la care vrei să primeşti ŞTIREA atunci când se întâmplă. ÎN FELUL ACESTA VĂ EXPRIMAȚI ACORDUL SA PRIMIȚI ȘTIRI ELECTRONICE DE LA DOBROGEANEWS

Distribuie articolul

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.