Conecteaza-te pe Twitter

Ion Jalea – 128 de ani de la nașterea sa la Casimcea. A sculptat toată viața doar cu o singură mână după ce și-a pierdut mâna stângă în Primul Război Mondial

„El a dăruit sculpturii noastre o operă bogată în semnificative oglindiri ale realităţii din vremea sa, fiind legat de viaţa poporului si evocându-i suferinţele, virtuţiile şi lupta.”(Petru Comarnescu)

Statuia ecvestră a lui Mircea cel Bătrân, turnată în bronz, este și astăzi așezată la loc de cinste, în centrul municipiului Tulcea pentru care domnitorul continuă să fie înțeleptul care veghează. Grupul statuar îl înfățișează pe domnitorul Mircea cel Bătrân, una dintre cele mai importante imagini ale istoriei romanești, călare, în armură de cavaler-oștean, într-o poziție statică și cu privirea spre interiorul țării.

ion-jaleaIon Jalea s-a născut la Casimcea (judeţul Tulcea), la 19 mai 1887.
Aceste locuri aspre au împrumutat artistului ceva din caracterul lor: răbdarea şi perseverenţa ţăranului dobrogean, neliniştea mării, interes pentru legendele şi folclorul acestui ţinut.
După cele 5 clase primare urmate la şcoala din sat, trece la Gimnaziul de la Constanţa dovedind multă pasiune pentru desen şi dorinţa de a se consacra artelor.
Ca bursier al judeţului continuă studiul la Şcoala Superioară de Arte şi Meserii din Bucureşti, şcoală pe care o absolviseră şi alţi mari artişti: Ion Georgescu, Dimitrie Paciurea, Constantin Brâncuşi. În 1907 termină şcoala, rămânând în continuare pedagog.
Îşi desăvârşeşte studiile la Şcoala de Belle Arte unde îl are profesor pe Dimitrie Paciurea.
Începuturile în cariera de sculptor le prezintă la „Expoziţia oficială a artiştilor în viaţă” şi la expoziţiile „Tinerimii artistice”.
Ion Jalea foloseşte sursele de inspiraţie oferite de folclor; realizează în piatră personaje binecunoscute din basmele româneşti : Sfarmă-Piatră, Strâmbă-Lemne etc, eroi legendari români (Dragoş Vodă) şi eroi din mitologia antică cu sensuri contemporane: Prometeu, Hercule, Centaurul, Lucifer. Eroii săi simbolizează lupta omului cu forţele naturii, încredere în forţa omului, în cutezanţa şi curajul său.
În timpul primului război mondial, Ion Jalea pleacă la Paris să-şi desăvîrşească studiile. Chemat sub arme, nu pregetă să se înroleze în rândurile apărătorilor ţării. La Mărăşeşti, în august 1917 este grav rănit. Fără să dispere, în urma pierderii unui braţ, îşi reia lucrul după terminarea războiului, găsind în muncă singura cale pentru realizarea idealurilor sale.
Continuă studiul în capitala Franţei în 1919, rămânând acolo până în 1922. Lucrările create la Paris an fost expuse la Saloanele de pictură.

jalea-atelierÎn 1923 se întoarce în ţară. Anii care urmează sunt ani de împlinire a posibilităţilor sale creatoare, sunt anii realizărilor monumentalelor şi reprezentativelor sale lucrări.
Lucrările sale, fie că sunt de inspiraţie folclorică, mitologică, teme de război, toate simbolizează glorificarea forţei umane, curajul, munca, setea de viaţă, eroismul uman. În 1926, la expoziţia personală, expune compoziţii care se numără printre cele mai bune creaţii ale sale (Arcaş odihnind, Hercule doborând centaurul, Centaurul frângând arcul, Femeie cu harpă, Bacante, Minerva).
În anii următori creează şi alte valori ale sculpturii româneşti din care amintim basolerieful : Împărat şi proletar, statuile Pacea, Victoria, Țărancă, Minerul, La arat, monumentele Monumentul soldaţilor francezi căzuţi în România, Monumentul Infanteriei, Monumentul ceferiştilor români.
În străinătate, se dezveleşte la Dieuse (Franţa) Monumentul soldaţilor români, foşti prizonieri germani în regiunea Saar, la Viena (Austria), Monumentul ostaşilor români căzuţi în 1916-1918 în Austria; decorează pavilionul României de la Expoziţia Internaţională de la Paris cu friza România şi pavilionul României de la Expoziţia Internaţională de la New York cu Povestea Neamului şi statuia România.
Pentru meritele sale, artistului Ion Jalea i se decernează titlurile de Maestru Emerit al Artei şi apoi Artisi al Poporului din România. Din 1955 este membru corespondent al Academiei Române, iar din 1957 preşedinte al Uniunii Artiştilor Plastici din România. În 1966 participă ca invitat de onoare la Congresul Asociaţiei Internaţionale de Arte Plastice de pe lângă U.N.E.S.C.O. care s-a ţinut la Tokio.(Constanța Călinescu)

„La baza viziunii lui Jalea stă cultul pentru formă ca rezultat al observării realității – în special a figurii umane – şi tendința încorporării unor morfologii fantastice evocatoare ale mitologiei antice. Sculpturile sale au un sens idealizant, Jalea vizând în permanență glorificarea unor fapte sau personalități semnificative din experiența istorică” (Petru Comarnescu).

CONFIDENȚIALITATEA DATELOR DVS. Dobrogeanews păstrează datele dvs. personale în baza sa de date de comunicare. În absența unui consimțământ specific din partea dvs., Dobrogeanews nu vă poate trimite știri electronice. Dacă doriți să primiți astfel de știri, puteți solicita acest lucru în mod direct introducând adresa de e-mail la care vrei să primeşti ŞTIREA atunci când se întâmplă. ÎN FELUL ACESTA VĂ EXPRIMAȚI ACORDUL SA PRIMIȚI ȘTIRI ELECTRONICE DE LA DOBROGEANEWS

Distribuie articolul

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.